RESOLUSJON: ET BILLIGERE SIO MAT OG DRIKKE

Innmeldt av: Oskar Heggernes, Universitetet i Oslo

Bakgrunn

SiO Mat og drikke har et særegent ansvar for å levere studentenes mattilbud på campus. Per i dag har flere institusjoner fristasjonsavtaler med SiO-kantinene som innebærer at de slipper å betale leie imot at de drifter i tråd med studentenes behov. I henhold til dette er det viktig at det er åpenhet i driften av SiO Mat og drikke. Informasjon om studentrettede tiltak bør ligge lett tilgjengelige for studentene slik at fordelene med en studentsamskipnad fremfor en kommersiell aktør kommer tydelig fram.

I 2023 gjennomførte SiO en undersøkelse om studentenes behov i SiO-kantinene (undesøkelse ligger vedlagt). Her kom det fram at studenter ønsker et mattilbud som både er billig og av høy kvalitet. Isolert sett vil studenter kanskje ha hvert av disse ønskene, men det er ikke sikkert en student ønsker bedre kvalitet dersom pris går opp. Det er derfor behov for undersøkelser som kan sette disse behovene opp mot hverandre, slik at man får tydelig frem det enkelte behovet som er aller viktigst.

Behovet som er viktigst for studentene bør settes med høyest prioritet. Selv om undersøkelsen i 2023 ikke direkte setter behov opp mot hverandre så kan det sannsynliggjøres at behovet om billig mattilbud er det som står høyest. SiO bør jobbe målrettet for å ivareta dette ved å være innovativ og utforskende i måter man kan gjøre pris lavere. Det er derfor foreslått en rekke tiltak som kan prøves ut for å få et billigere mattilbud på campus.

Velferdstinget i Oslo og Akershus mener at:

SiO må utrede for å finne løsninger for en redusert pris for studentene, ved disse mulige utredningspunktene:

  • Strategier, tiltaksplaner og årsrapporter skal i høyest mulig grad være offentlig tilgjengelig for studenter på Velferdstingets og SiO sine hjemmesider. Disse skal legges frem årlig.
  • Årsrapportene skal inneholde informasjon om hvordan SiO kantinene jobber for å være en kantine for studentene. I tillegg skal de vurdere gjennomføring av tiltaksplaner og strategi samt eventuelle avvik fra retningslinjene til SiO mat og drikke (Retningslinjer for SiO Mat og drikke).
  • SiO Mat og drikke skal utrede tiltak for å senke prisene og skal etterstrebe et enda billigere tilbud for studenter.
  • Rapporter for SIO Mat og drikkes drift skal til enhver tid være tilgjengelig.
  • Det skal gjennomføres årlige undersøkelser av studentenes behov i SiO Mat og drikke og resultatene skal i høyest grad være offentlige. Undersøkelsene skal sette studenters behov som pris, kvalitet og utvalg opp mot hverandre for å finne det største behovet.
  • SiO Mat og drikke skal tilpasse åpningstidene til det de enkelte lærestedene finner hensiktsmessig for sine studenter.
  • SiO må være synlig på alle institusjoner, slik at alle studenter er klar over at de benytte seg av alle SiOs kantiner.
  • Å svare på undersøkelser av SiO skal gi belønning i form av et rabattert måltid.
  • Det skal etterstrebes å ha brukerutvalg, eller tilsvarende tilbakemeldingsordninger, på hver institusjon med SiO-kantine.
  • Begrensning av utvalg og nedprioritering av kvalitet skal prøves ut som et pilotprosjekt for å senke prisen i SiO-kantinene.
  • Trust shops skal inneholde vannkoker og mikrobølgeovn som er gratis å bruke.
  • Det skal testes om “dagens rett” kan bli en fast ordning i kantinene. Det skal serveres i porsjonspris og ha fokus på å være det billigste alternativet, på tross av at pris i buffet må økes tilsvarende.

Kilder / vedlegg